niedziela, 28 kwietnia 2013

11. Gulasz z szynki wieprzowej

Wiadomo, że jak facet głodny to najlepiej działa na niego mięso, a właściwie dużo mięsa. Jeżeli jest ono dodatkowo w towarzystwie jakichś warzyw, to mój mężczyzna jest dodatkowo zadowolony. Dlatego specjalnie dla niego zrobiłam jedną z jego ulubionych potraw - gulasz z szynki. Według mnie jest to dość prosta potrawa, nie licząc czasu, w którym trzeba na nią czekać, ale uwierzcie mi - jest tego warta, a raczej wart, bo to o gulaszu mowa :)

Gulasz z szynki wieprzowej w towarzystwie warzyw


Składniki:
  • 620 g szynki wieprzowej (można kupić mięso na gulasz wieprzowy z szynki)
  • 3 marchewki
  • 1 papryka czerwona
  • 5-6 pieczarek (takich większych)
  • 1 cebula
  • 2 ząbki czosnku
  • 4 ziarenka pieprzu
  • 2 ziarenka ziela angielskiego
  • 2 liście laurowe
  • 500 ml wody
  • sól
  • pieprz
  • ostra czerwona papryka (mielona)
  • olej

Wykonanie:
Mięso kroimy w kostkę. Nie za duża, nie za mała. Najlepiej wedle swoich upodobań. Ja pokroiłam na taką średnią. Na patelni rozgrzewamy olej i wrzucamy mięso (nie trzeba go oprószać mąką)i smażymy z każdej strony (powinno to zając ok. 10 minut). Usmażone mięso przekładamy do garnka. Na tym samym oleju (w razie potrzeby dolewamy) podsmażamy pokrojone w drobną kostkę cebulę i marchewkę, a także przeciśnięty przez prasę czosnek. Całość ładnie zrumieniamy i przekładamy do garna. Na tym samym oleju podsmażamy pokrojone w plasterki pieczarki. Kiedy pieczarki się trochę skurczą, dorzucamy pokrojoną w kostkę paprykę. Całość podsmażamy i dorzucamy do garna z mięsem i resztą składników. Do garnka wlewamy 500 ml wody, wrzucamy ziarenka pieprzu i ziela angielskiego oraz liście laurowe i całość dusimy pod przykryciem na wolnym ogniu przez 1,5 godziny, aż mięso zmięknie. W razie potrzeby możemy podkręcić albo zmniejszyć gaz. Od czasu do czasu mieszamy. W razie potrzeby podlewamy gulasz wodą, aby sosu nie było zbyt mało.
Pod koniec duszenia przyprawiamy. W zależności od upodobań solimy, pieprzymy oraz dodajemy mieloną ostrą paprykę, bądź pieprz cayenne. Sos możemy zagęścić mąką ziemniaczaną, którą wlewamy wraz z 1/2 szklanki gorącej wody bezpośrednio do gulaszu i przez chwilę podduszamy - ale to już jak kto woli, mój nie był zagęszczony ;)

Gulasz podajemy z kaszą. U mnie była to kasza jaglana. Natomiast dla mojego męzyczny pęczak. Z surówką, bądź kiszonym ogórkiem.

Smacznego :)

2 komentarze:

  1. dzięki za pomoc przy obiedzie. "pan domu" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie, że mogłam pomóc :) Pozdrawiam :)

      Usuń

Durszlak.pl